De Belofte in jouw communicatie

De Belofte in jouw communicatie

Wat je belooft moet je nakomen! Ik hoor het mijn ouders nog steeds zeggen. En jij waarschijnlijk ook. Goede, waardevolle raad. Nakomen van een belofte onderscheidt de betrouwbare mensen van de onbetrouwbare. Dat geldt ook voor bedrijven. Wat je belooft moet je nakomen. Het is bepalend voor jouw imago bij jouw (potentiële) klanten. Maar zo eenvoudig is dat dus niet.

De Belofte en je imago

Ieder bedrijf, iedere ondernemer doet een belofte aan zijn (potentiële) klanten. De één belooft een geweldige accountant te zijn, de ander gewoon een degelijke voor niet al te veel geld. Wat je belofte ook is, het schept verwachtingen bij anderen die je waar zult moeten maken. Het wel of niet waarmaken van je belofte is bepalend voor je imago bij je klanten.

Naast je eigen belofte ben je ook afhankelijk van het collectieve verwachtingspatroon dat mensen bij verschillende branches hebben. Ook daar zul je bewust op in moeten spelen.

Fictief voorbeeld:

Als ik naar een garage ga voor onderhoud aan mijn auto verwacht ik dat het onderhoud netjes en correct wordt uitgevoerd. Dat gezegd hebbende weet ik echter niet precies wat er gebeurt omdat ik er niet bij ben. Ik kan dus niet zien wat er echt gedaan wordt en of de factuur wel correct is. Je hoort soms ook van die rare berichten …
Die onzekerheid, die terughoudendheid is iets waar een garage dan ook op in zou moeten spelen.

Rode-draad-bandbreedte-model

Hoewel iedereen een ander graag aan zijn beloftes houdt, is er enige speelruimte. We hebben immers allemaal wel eens een slechte dag en dat respecteert men vaak zonder problemen en zonder dat het afbreuk doet aan ons vertrouwen in die persoon. Dat geldt ook voor jou als ondernemer of voor jouw onderneming. Er is dus speelruimte.

Maar het valt niet te ontkennen dat als je verwachtingen creëert door het doen van een belofte, je die verwachtingen ook moet waarmaken. Keer op keer. Daarom is het kiezen van de juiste belofte, een belofte die bij jou past ook zo belangrijk. Door dicht bij jezelf te blijven kost het je de minste moeite met de grootste slagingskans.

Als je te veel afwijkt van je identiteit en je corporate verhaal schaadt dat je imago. Het is dus belangrijk om bij al je contactmomenten consequent te zijn in je identiteit, verhaal en belofte. Er is dan een te begrijpen rode draad in je activiteiten die vertrouwen wekt.

Onderstaande afbeelding maakt het wat duidelijker. Dit model heb ik het Rode-draad-bandbreedte-model genoemd zodat het als rode draad gezien kan worden tijdens al jouw contactmomenten.

Rode-draad-bandbreedte-model

Rode-draad-bandbreedte-model

Contactmomenten

De contactmomenten die je (potentiële) klanten bij jou hebben is de plaats waar je je belofte doet en ook inlost. Lees het bericht Waarom contactmomenten belangrijk zijn waarin ik uitleg wat contactmomenten zijn en waarom ze belangrijk zijn voor jouw business.

Meer weten over jouw belofte?

Graag ga ik het gesprek met je aan om te kijken hoe we jouw Belofte en de inlossing daarvan op elkaar kunnen afstemmen in je communicatie. Vul hiernaast het formulier in (of stuur een mail naar contact@createdbydesign.nl) en ik neem snel contact met je op voor het plannen van een afspraak.

imago, rode draad