Je zoekvenster en zijn toegevoegde waarde

Je zoekvenster en zijn toegevoegde waarde

Heeft jouw website al een zoekvenster? Kunnen bezoekers op jouw website via een zoekvenster zoeken op jouw site èn kun jij zien waar ze naar zoeken? Nee? Dan zou ik hem snel implementeren en instellen. Want dit is één van de makkelijkste manieren om inzicht te krijgen in het denken van je online bezoeker over dat wat hij op jouw site verwacht.

Zoekvenster als tool voor onderzoek

Een zoekvenster helpt jouw bezoeker te vinden wat hij zoekt. Daar moet een zoekvenster in de eerste plaats ook om draaien: het helpen van jouw online bezoeker om zijn doelen te laten behalen, zodat deze bezoeker daarna weer door kan met wat hij of zij belangrijk vindt. Want in veel gevallen is een website slechts een tool om een groter doel te bereiken. De termen die hij intypt geven dus aan wat hij verwacht te vinden op jouw website. En dat is een waardevolle stukje kennis die je inzicht geeft in de wensen en verwachtingen van jouw bezoeker.

Van zoekvenster naar content

En daar ontstaat ook direct een kruispunt tussen vraag en aanbod waarmee je je website direct kunt verbeteren. De (zoek)vraag van je bezoeker en jouw online (content) aanbod. Als de gevraagde content niet aanwezig is, moet je deze dus creëren.

Het zoekvenster kan je dus helpen bij het bepalen van nieuwe content. Door de on-site zoekresultaten te analyseren kun je patronen herkennen die je helpen bij het toevoegen van het volgende stukje content waar men op zit te wachten.

Hulp nodig bij het implementeren van een zoekvenster en het analyseren van de resultaten?

Graag help ik je met het juist implementeren van het zoekvenster en het analyseren van de zoekwoorden zodat je daarmee kunt bouwen aan een betere website voor jou en je bezoekers. Mail me op contact@createdbydesign.nl of vul het formulier in.